جمعه 14 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ جاهای دیدنی تالش + عکس (1402)

⚡ جاهای دیدنی تالش + عکس (1402)

⚡ جاهای دیدنی تالش + عکس (1402)


نویسنده: رزا کجوری
31 تیر 1395

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡ جاهای دیدنی تالش + عکس (1402) جهت اجاره و رزرو



  • جاهای دیدنی تالش و زیبایی چشم نواز آن :

تالش به دلیل زیبایی های طبیعی خاص و منحصر به فردی که دارد  مقصد نهایی گردشگران زیادی است. درباره تالش و جاذبه های دیدنی آن مطالب بسیاری نوشته شده است اما باید قبول کنیم که هیچ کدام نتوانسته اند همه یا بخش اعظم جاذبه های طبیعی تالش را معرفی کنند.
آبشارهای زیبا، غارهای منحصر به فرد، تنوع گیاهی و جانوری و ... همه از جمله زیبابی های طبیعی خاص تالش اند که باید به دقت معرفی شوند. ما هم در این مطلب بدون تردید موفق نخواهیم شد تا زیبایی های تالش را به تصویر بکشیم اما قصد داریم تمام جاهای گردشگری تالش و جاذبه های دیدنی آن را معرفی کنیم. بنابراین در این سفر با ما همراه باشید. 

ییلاق سوباتان

  • تالش کجاست؟

هر چند کمتر کسی است که تالش را نشناسد اما باید بگوییم که تالش از شهرستان‌های استان گیلان است. تالش از سمت شمال با آستارا، از سمت جنوب با رضوان‌شهر، ازسمت غرب با اردبیل و از سمت شرق با دریای خزر همسایه است. تالش از پنج شهر تالش، لیسار، اسالم، حویق و چوپار تشکیل شده است و به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی منحصر به فرد یکی از زیباترین شهرستان های استان گیلان محسوب می‌شود.

پارک جنگلی سیاهداران

  • گیسوم و سیاه‌ داران دو پارک جنگلی معروف تالش :

جنگل های تالش به قدری زیبا هستند که می توان گفت از مقاصد اصلی اغلب گردشگران به شمار می روند. به همین دلیل پارک های جنگلی مختلفی در تالش ایجاد شده است تا گردشگران با اقامت در آن ها از امکانات مختلفی بهره مند شوند و بتوانند نیازهای خود را رفع کنند. اما دو پارک جنگلی وجود دارد که شاید بتوان گفت کمتر کسی در ایران باشد که نام آن ها را نشنیده باشد یا تصویری از آن ها ندیده باشد. در ادامه می خواهیم این دو پارک جنگلی زیبا را به شما معرفی کنیم. 

جنگل گیسوم، جاده‌ای رویایی :

یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی تالش و شاید ایران، جنگل گیسوم است. این جنگل در فاصله ۹۰ کیلومتری جاده رشت به آستارا و ۱۵ کیلومتری جنوب تالش قرار گرفته است. گیسوم در واقع یک تونل جنگلی با درختان سرسبز و تنومند است که پیاده روی یا رانندگی در مسیر آن، شما را محو زیبایی خود خواهد کرد. 
این مسیر جنگلی شما را به ساحل گیسوم و دریا می‌ رساند. این همنشینی جنگل با دریا بقدری زیبا است که اغلب گردشگران، برای لذت بردن از منظره در آنجا اقامت می کنند. ساحل شنی و زیبای گیسوم بهترین محل برای استراحت گردشگران است. امکانات تفریحی و امنیتی این منطقه قابل قبول است و شما در صورت سفر به آنجا هیچ مشکلی در تامین نیازهای خود نخواهید داشت. حتی اقامت گاه‌ هایی بزرگ و کوچک  در محوطه پارک جنگلی گیسوم ایجاد شده است که شما می توانید آن‌ها را اجاره کنید و تجربه خوابیدن در کنار دریا اما در قلب جنگل را تجربه کنید. 

پارک جنگلی سیاهداران

پارک جنگلی گیسوم انتخاب تمام افراد به خصوص جوانان است. زیرا می توانند از امکانات مختلف تفریحی مانند اسب سواری، ترامپولین، پراگلایدر، موتور چهارچرخ، جت اسکی، پاراسل، قایق سواری و ... استفاده کنند و ساعات خوشی را در آنجا داشته باشند.
بهترین زمان برای مسافرت به گیسوم و استفاده از آب و هوای خنک آن، نیمه اول سال است. اما بسیاری از افراد ترجیح می دهند در پاییر به دیدار این تونل رویایی بروند. زیرا خزان، برگ های درختان را هزار رنگ می کند و منظره ای که به وجود می آید، زیباتر از هر تابلوی نقاشی است. هر چند توجه داشته باشید که در فصل هایی که گردشگران کمتری به منطقه می روند ممکن است که شما نتوانید از تمام امکانات رفاهی استفاده کنید و تنها تعدادی از اقامت گاه‌ ها یا دکه ‌های فروش مواد غذایی باز باشد.

جنگل گیسوم

پارک جنگلی سیاه‌داران :

پارک جنگلی سیاه داران که خود بومی ها آن را «سیاداران» می نامند از مهم ترین مناطق گردشگری تالش است. این پارک جنگلی در چهار کیلومتری جنوب غربی تالش در روستایی به نام سیاهداران قرار دارد که با ۱۰ تا ۱۵ دقیقه رانندگی می‌توانید از تالش به آنجا برسید. درختان جنگلی انبوه در این منطقه سر به آسمان کشیده اند و شاخه های آن ها گویی در هم تنیده شده است. به همین دلیل است که وقتی از دور به آن ها نگاه می کنید نمایی سیاه رنگ دارد. به نظر می رسد که وجه تسمیه سیاه داران هم همین موضوع باشد.

ییلاق سوباتان


با توجه به اینکه گردشگران زیادی هر ساله به خصوص در فصل بهار و تابستان به این منطقه مسافرت می کنند، امکانات رفاهی نسبتا کاملی در آنجا احداث شده است تا مسافران بتوانند ساعاتی را در آنجا به استراحت و تفریح بگذرانند. از امکاناتی که برای گردشگران در پارک جنگلی سیاهداران تعبیه شده می توان به رستوران، سوپرمارکت، پارکینگ، سرویس‌بهداشتی، آلاچیق و امکانات رفاهی دیگر اشاره کرد. 

پارک جنگلی سیاهداران

  • رودخانه های پرآب و دیدنی تالش :

رودخانه های تالش هر ساله میزبان گردشگران زیادی است. این رودخانه ها که هر کدام ویژگی منحصربه فردی دارند زیبایی خاصی به منطقه بخشیده اند. در ادامه سه تا از روخانه های معروف و زیبای تالش را معرفی می کنیم.

کرگانرود :

کرگانرود بزرگترین و یکی از پر آب ترین روخانه های ناحیه غربی گیلان است که در ایام قدیم از آن به عنوان رود کهن یاد می شد. برای دسترسی به رودخانه کرگانرود باید به روستای قروق تالش سفر کنید. این رود از کوه‌ های تالش میانی سرچشمه می گیرد و پس از آنکه از دل تالش عبور کرد به دریای خزر می پیوندد. کرگانرود در مسیر خود یک منظره بسیار زیبا به وجود آورده است. شما می توانید از کناره‌های آن برای استراحت و تفریح استفاده کنید. 

آبشار زمرد حویق

دیناچال :

در میان دریای خزر و ارتفاعات تالش و در دهستان دیناچال رودخانه ای جریان دارد که زیبایی اش به حدی است که ما توصیه می کنیم اگر به تالش رفتید حتما از این جاذبه طبیعی هم دیدن کنید. این رودخانه از کوه های تالش سرچشمه می گیرد و پس از پیمودن مسیری طولانی و پر پیچ و خم خود را به دریای خزر می ریزد.

اگر در فصل تابستان به این منطقه سفر کنید در اطراف رودخانه می توانید کمپ کنید و ریه های خود را در حالی که از هوای تازه پر می کنید از صدای جریان آب هم لذت ببرید. البته حتما از دهستان دیناچال هم دیدن کنید و ساعاتی را در آنجا بگذرانید. مطمئن باشید لحظاتی را که بدور از زندگی شهری در این دهستان خواهید گذراند به یکی از بهترین تجربه های شما در سفر به تالش تبدیل خواهد شد.

دیناچال

آستارا رود :

آستارا رود یا آستارا چای یکی دیگر از جاذبه های طبیعی تالش است. آستارا چای یک رودخانه مرزی است که شهر آستارا در ایران را از شهر آستارا در جمهوری آذربایجان جدا می ‌کند. این رودخانه از ارتفاعات گردنه حیران و دامنه قله شیندان و ارتفاعات آق مسجد سرچشمه می‌ گیرد. ارتفاعات گردنه حیران خود بهشتی زیبا است که نظیر آن را در داخل یا خارج ایران کمتر می توانید پیدا کنید و خود یک منطقه توریستی بکر است.
یکی از تفریحاتی که در آستارا رود می توانید انجام دهید ماهیگیری است. در اطراف این رود درختان زیادی وجود دارد که می تواند برای شما مانند یک سایه بان باشد. اگر دوست داشتید می توانید در کنار رود کمپ کنید. 

ییلاق سوباتان


بهتر است بدانید که :
عکس ‌های ماهواره‌ ای که در سال‌ های اخیر از رودخانه ها گرفته شده است متاسفانه نشان از این دارد که در قسمت ‌هایی از رودخانه به‌طور غیرطبیعی عریض شدگی وجود دارد. علت این امر، برداشت‌های بی ‌رویه شن و ماسه است که توسط برخی افراد سودجو انجام می شود. کاهش شن و ماسه در کف رودخانه باعث شده است تا گونه های مختلف آبزیان موجود در این رودخانه درمعرض تهدید خطر انقراض قرار بگیرند که یک معضل زیست ‌محیطی در منطقه می‌باشد.

جنگل گیسوم


به همین دلیل مردم و سازمان های دولتی باید نسبت به محیط زیست و به خصوص جریان های آبی توجه ویژه ای داشته باشند. در صورت بازدید از رودخانه ها از ریختن زباله لطفا اجتناب کنید. در صورت مشاهده هرگونه برداشت شن می توانید به سازمان های مربوطه گزارش دهید. فراموش نکنید که محیط زیست مهم‌ترین میراث ما برای نسل های بعدی است.

آستارا چای

  • ییلاقات زیبای تالش :

ییلاق یا تابستانگاه به مناطق سردسیری گفته می شود که عشایر در کوچ سالانه خود به عنوان اقامتگاه بهاره و تابستانه انتخاب می ‌کنند. ییلاقات تالش از مقاصد خوش آب و هوای گیلان برای سفرهای تابستانی است. اگر شما هم به دنبال این هستید که صباحی را به دور از شلوغی و هیاهوی شهر به استراحت بپردازید و غرق در آرامش طبیعت شوید توصیه می کنیم حتما به این ییلاقات بروید. مطمئن باشید در پایان سفر به قدری از لحاظ روحی آرام خواهید شد که میل بازگشت به زندگی شهری را نخواهید داشت.

جنگل گیسوم

1- ییلاق سوباتان :

سوباتان معروفترین ییلاق تالش است. سوباتان در زبان ترکی به معنای محلی است که آب در آنجا فرو رفته است. دلیل نامگذاری این منطقه، به خاطر چشمه ای بوده که آب پس از بیرون آمدن از زمین، دوباره در آن فرو می رفته و منظره بسیار زیبایی به وجود می‌ آمده است.
دشت های سرسبز وسیع و دره های متعدد از مهم ترین ویژگی های این منطقه ییلاقی است. به خصوص اگر در فصل بهار به این منطقه بروید گل های وحشی روییده در دشت ها، هوش از سرتان خواهد برد. 

ییلاق سوباتان


سوباتان در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی دریاچه نئور واقع شده است که از شرق به جنگل‌های تالش، از غرب به ییلاقات اردبیل، از شمال به رودخانه خروشان لیسار و ییلاقات خطبه‌سرا و از جنوب به مناطق ییلاقی آسبومار متصل است. دریاچه نئور، آبشار ورزان و گورستان گوری‌دره از جاهای دیدنی وزیبای سوباتان است که توصیه می کنیم در صورت سفر به این ییلاق زیبا از آن‌ها هم دیدن کنید. 

ییلاق سوباتان

2- ییلاق دو خاله کوه :

دو خاله کوه از ییلاقات خوش‌آب‌ و ‌هوای استان گیلان و از مناطق بکر و دست نخورده تالش است. این ییلاق بسیار زیبا در نزدیکی هشتپر قرار دارد و از شلوغی و آلودگی شهری در آن خبری نیست. از آنجایی که دو خاله کوه در دل رشته کوه های البرز قرار گرفته است، هوای بسیار سالم و مطبوعی دارد که به انسان جانی دوباره می بخشد.  
اما بهتر است این نکته را در سفر به اغلب ییلاقات به خاطر داشته باشید که امکانات رفاهی در آنجا بسیار کم است و شما باید وسایل مورد نیاز را با خود به همراه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید. در ضمن اگر قصد اقامت را دارید لباس گرم، زیرانداز، چادر و کیسه خواب را فراموش نکنید.

از بابت امنیت هم خیالتان راحت باشد. منطقه ییلاقی دوخاله کوه به‌دلیل وجود عشایر و روستاییان امنیت کافی دارد. اگر دوست ندارید در چادر بمانید یا به دلیل اینکه کودک با شما همراه است و ترجیح می دهید که از امکانات یک خانه بهره مند شوید می توانید اقامت در کلبه های محلی را امتحان کنید یا به هشتپر برگشته و در هتل بمانید یا خانه اجاره کنید.

ییلاق دوخاله کوه

3- ییلاق شکردشت :

ییلاق شکر دشت به قدری زیبا و منحصر به فرد است که از آن با نام عروس تالش یاد می شود. این ییلاق در میان کوه‌های تالش، در ۳۰ کیلومتری هشتپر، ۱۳۰ کیلومتری شهر رشت و در حد فاصل استان‌های گیلان و اردبیل واقع شده است.
در فصل بهار اگر به این ییلاق سفر کنید از زیبایی طبیعت انگشت به دهان خواهید ماند. پوشش گیاهی متنوع و شقایق های قرمز رنگ که گویی در دامن طبیعت نقاشی شده است شما را مات و مبهوت خواهد کرد. به دلیل ارتفاع زیاد این منطقه ییلاقی از سطح دریا، در فصول بارانی، مه غلیظی تمام ییلاق را فرا می گیرد که جلوه ایی رویایی و خیال انگیز دارد. 

سورتمه تالش


برای اقامت در شکردشت شما می توانید در چادر بمانید یا از کلبه های مردم روستا که به گردشگران اجاره می دهند استفاده کنید. اما بگذارید یک حقیقتی را به شما بگوییم. اگر ناچار به اقامت در ییلاق شدید و جایی برای ماندن پیدا نکردید مطمئن باشید که عشایر شما را بی سرپناه نخواهند گذاشت و شما را مهمان سفره پر از برکت خود خواهند کرد. 
یکی از محصولات ییلاق شکردشت، عسل است. شما می توانید عسل مرغوب و درجه یک را از مردم بومی منطقه تهیه کنید. هرگز فراموش نکنید که با خرید از مناطق روستایی به اقتصاد آنجا کمک می کنید. بنابراین تا جایی که برای شما امکان دارد برخی از نیازهای ضروری خود را از کسبه تهیه کنید و خرید سوغاتی را فراموش نکنید.

ییلاق شکردشت

  • غارهای تالش فرصتی مناسب برای ماجراجویان :

اگر جزو افرادی هستید که به هیجان علاقه دارید و دوست دارید که جاهای جدید را تجربه کنید یا غارنورد هستید باید بگوییم سفر به تالش یک گزینه بسیارمناسب برای شما است. غارهای زیادی درتالش وجود دارد که البته فقط برخی از آن ها شرایط بازدید را دارد. در ادامه سه غار تالش را معرفی می کنیم.

غار سوباتان :

یکی از غارهای زیبا و در عین حال افسانه ای تالش، غار سوباتان است. البته برخی از مردم منطقه این غار را با نام گنج خانه نیز می شناسند. زیرا یکی از روایت هایی که درباره این غار وجود دارد این است که گنج زیادی داخل این غار پنهان شده است. هر چند هنوز کسی موفق نشده است که گنجی در آن پیدا کند.
این غار در ضلع شمال شرقی منطقه بکر و سرسبز سوباتان واقع شده است. برای بازدید از غار بهتر است که از راهنمایان محلی کمک بگیرید. این غار در فاصله 15 دقیقه ای از روستا قرار دارد و اگر در فصل بهار به این منطقه سفر کرده باشید، مسیری که شما را به غار متصل می کند مسیری سبز رنگ خواهد بود که با شقایق ها رنگ آمیزی شده است. 

ییلاق سوباتان


با توجه به اینکه ورودی غار کمی تنگ است، بهتر است  فقط افرادی که در غارنوردی مهارت کافی دارند به داخل غار بروند. با توجه به افسانه هایی که درباره این غار وجود دارد (به عنوان مثال مردم بومی اعتقاد دارند که این غار طلسم شده است و هرکسی وارد آن شود صدمه خواهید دارد) کمتر کسی وارد آن می شود.
هر چند در سال ۱۳۹۴، یک گروه غارنورد از غار سوباتان نقشه ‌برداری کردند و این غار را به لیست غارهای نقشه ‌دار ایران اضافه شد اما سوباتان به طور جدی مورد پیمایش محققان قرار نگرفته است و اطلاعات زیادی از آن در دست نیست. جز اینکه سنگ نوشته هایی داخل غار وجود دارد که نشان از این دارد که این غار در طول تاریخ روزگاری میزبان مردم محلی بوده است. 

ییلاق سوباتان

غار  تَندورآسنَه :

این غار متاسفانه کمتر شناخته می شود و شاید بتوان گفت که بجز مردم بومی اسالم و تالش کمتر کسی نام آن را شنیده است. غار تندور آسنه بعد از عبور از روستای الدی و نرسیده به روستای دروز قرار دارد. درباره این غار بجز چیزهایی که خود اهالی منطقه می گویند متاسفانه اطلاعات دیگری در دست نیست. روایتی درباره این غار وجود دارد که وقتی درون این غار وارد می شوید و پس از طی مقدار زیادی از مسیر به جایی می رسید که دوازده راه در مقابلتان قرار می گیرد و شما باید برای ادامه مسیر یکی را انتخاب کنید.

جنگل گیسوم


متاسفانه چند سال قبل برخی از قاچاقچیان عتیقه برای رسیدن به دفینه های خیالی دهانه غار را برای ورود با مواد منفجره نابود کرده اند. که نه خود توانسته اند وارد غار شوند و از ورود دیگران هم به دلیل بسته شدن دهانه غار جلوگیری کرده اند.
به همین دلیل در حال حاضر امکان ورود به غار وجود ندارد و شما می توانید به نزدیکی غار بروید و از محیط و روستاهای اطراف دیدن کنید. 

سورتمه تالش

غار خون فوشه :

یکی دیگر از غارهایی که در ارتفاعات تالش وجود دارد و یکی از جاذبه های دیدنی تالش به شمار میرود، خون فوشه است. این غار در در جنوب غربی روستای فوشه واقع شده است. اگر قصد دارید که داخل غار شوید باید حتما تجهیزات لازم مانند هدلایت یا یک چراغ قوه، لباس اضافی و کفش مناسب و مواد غذایی را با خود به همراه داشته باشید. البته اگر شما یک غارنورد حرفه ای هستید حتما تجهیزات دیگری مثل ابزار صعود و فرود، طناب برای چاه و کارابین پیچ و تسمه را هم با خود به داخل غار خواهید برد. 
توجه داشته باشید که غارنوردی نیاز به مهارت کافی و آشنایی با تجهیزات دارد. اگر تا به حال غارنوردی نکردید بهتر است که حتما از افراد با تجربه برای ورود به غار کمک بگیرید و به تنهایی وارد غار نشوید.

ییلاق سوباتان

  • تالش مقصد عکاسان :

تالش به دلیل زیبایی های بی نظیری که دارد پر از موقعیت های عکاسی است. نه تنها عکاسان حرفه ای به عکاسی از این طبیعت زیبا علاقه مند هستند، بلکه مردم عادی نیز در سفر خود به تالش، عکس های بسیار زیبایی ثبت می کنند. هر ساله دوره های آموزش عکاسی با حضور عکاسان و علاقمندان به عکاسی در مناطق مختلف تالش برگزار می‌شود که یک فرصت مناسب برای آموزش و تفریح است. 

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی گیلان

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ